✘Mijn Belgische Favorieten Tag✘

Enkele dagen geleden vulde Sheila haar eigen variant Tag: Mijn Nederlandse favorieten in, die eigenlijk bedacht is door Gewoon Marieke. Daar ik van Belgische afkomst ben en dus in België woon, was ze razend benieuwd naar mijn antwoorden op de vragen. Dus bij deze, mijn versie van Mijn Belgische Favorieten!

ⒸEvelyneVergote
1. Jouw favoriete Belgische festival
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit naar een festival geweest ben die langer dan 1 dag duurt. Ik heb dus ook nog nooit in een tentje geslapen (haha). Om nu toch een festival te noemen, Rock Torhout! Dat is helaas al een tijd voorbij, maar ik vond het altijd fijn om eens mee te maken. Wij wonen zo goed als tegen het plein waar het festival plaatsvond en konden met gemak meegenieten op ons terras. En mijn papa stond er 18 jaar aan de ingang ter controle. Dit jaar vind na 19 jaar terug een festival plaats op die weide. Het is een dancefestival, met meer dan 50 dj's. We zijn eens benieuwd hoe het zal gaan. Ik heb helaas geen ticket kunnen bemachtigen, maar ik zal zeker eens gaan piepen, net zoals vroeger ;)

2. Jouw favoriete Belgische stad
Hm, deze is een moeilijke. Er zijn verschillende steden in België die ik graag bezoek en nog wil bezoeken. Brugge is wel mijn favoriet. Ik vind het een mooie stad en het ligt amper 25 km van mijn woonplaats. Ik ga er altijd met de trein naartoe, want laat mij autorijden in de stad en je ziet mij hoogstwaarschijnlijk niet meer terug omdat ik verdwaald ben of ik een kleine botsing heb gemaakt met een tegenligger (haha)

3. Jouw favoriete Belgische plek
Wie ergens in het midden van België woont gaat al eens graag naar de kust. Aangezien ik zo goed als aan de Noordzee woon, vind ik het maar normaal om daar eens te vertoeven. Toch ga ik er zelden naartoe (vreemd, hé). Je zou verwachten dat mijn favoriete plekjes in België dus in het midden van het land liggen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo vaak mijn thuishaven verlaat.


4. Het woord dat jij het meest Belgische vind
In België heb je heel veel verschillende dialecten en streektalen. Je zou het niet zeggen voor zo'n klein landje, maar toch kun je in zo'n straal van 10km een totaal ander dialect verkennen. Om nu een typisch Belgisch woord te vinden, moet ik toch even mijn hersenen kraken. Ik werk immers in een rusthuis en ik praat een hele dag door dialect met de oudjes. Algemeen Beschaafd Nederlands kennen ze daar niet ;) Nu goed, het meest Belgische woord: Amai; Drukt een verwondering of verbazing uit, zowel in positieve als in negatieve zin.

5. Jouw favoriete Belgisch gebruik of traditie
'Le lacs du connemara' is een liedje die traditiegetrouw op huwelijken word gedraaid. Dan neemt iedereen zijn servet en draait die ritmisch in de lucht. Echt vermoeiend na een tijd, maar ooh zo leuk!

6. Jouw favoriete Belgische gezegde/uitdrukking
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Ik zeg dat trouwens regelmatig. Als er iets te doen is en ik maak er reclame voor op mijn fb-pagina ofzo, dan spreek ik deze gezegde wel vaak uit. Hoe meer mensen er aanwezig zijn, hoe meer kans op een fijne avond/tijd :)


7. Jouw favoriete winkel van Belgische bodem
Ik ga wel eens graag neuzen in fotografie-tijdschriften en die hebben ze bij Standaard Boekhandel wel het meest. Er is er ene in de stad, dus lekker gemakkelijk :)

8. Jouw favoriete bekende Belg
Dat is absoluut KOEN WAUTERS <3
 

9. Jouw favoriete Belgische film
Ik hou wel van Belgische films en ga die liefst in de cinema gaan kijken. Om er nu 1 favoriet uit te noemen, dan toch wel Zot van A. Niet alleen omdat Clouseau de soundtrack heeft gemaakt, ook omdat het verhaal goed in elkaar zit ondanks de verschillende scenes die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.

10. Jouw favoriete Belgische lied
Ik hou wel van de Belgische muziek. Zowel nederlandstalig als engelstalig. Mijn absolute nr 1 zijn de hits van Clouseau! Ik ben al fan van het eerste uur en ondanks dat je ze nu minder hoort hou ik nog steeds van hun muziek.

11. Jouw favoriet Belgisch gerecht of snack 
Frietjes van de frituur!!! Niets die meer Belgisch is volgens mij :)

8 opmerkingen

  1. Oh wat een leuke antwoorden! Amai vind ik ook zo'n typisch Belgisch woord. Zelf vind ik de Gentse Feesten erg leuk. En ik ben gek op de Ardennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ben ooit eens op de Gentse Feesten geweest (toen ik uitging), maar vond het toen veel te druk. Maar ik kan ondertussen ook weer anders over denken. De tijden en festivals veranderen zo snel ;)

      Verwijderen
  2. Wat leuk om op deze manier iets meer over onze zuiderburen te leren ;) Ik ben een keer in Brugge geweest en vond dat ook zo'n leuke en mooie stad. Dat spreekwoord gebruiken we trouwens ook in Nederland best vaak. Grappig dat jullie dat blijkbaar ook kennen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik denk dat we ondanks het verschil in Nederlands best wel veel gemeen hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, een Belgische variant! Brugge lijkt mij ook erg mooi, toch maar eens naar toe gaan. En grappig: ik wist niet dat die uitdrukking typisch Belgisch is, hier zeggen we het ook namelijk (woon dicht bij België, misschien daarom? ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijkbaar is het een algemeen gekende uitdrukking :p En je moet zeker Brugge eens bezoeken!

      Verwijderen
  5. Oh, zo'n leuk tag. Ga ik onthouden! En haha, Koen Wauters nog steeds uw nummer 1? ;)

    BeantwoordenVerwijderen