Op Tv#1 | Over de streep

Ⓒyoungholy.nl

Ik schreef al over de actie Rode Neuzen Dag die op Zaterdag 3 December plaatsvind. In dit kader maakten ze het programma 'Over de streep' om jongeren te helpen en te doen inzien dat men nooit alleen is. Ik keek er vorig jaar ook naar en was vrij geëmotioneerd. Ook deze keer.

In Amerika heet dit Challenge Day en doen ze dit al jaren. Hierin worden jongeren uitgedaagd om zichzelf te laten zien zoals ze echt zijn. Tijdens de workshop ontdekken de jongeren dat ze veel meer op elkaar lijken dan dat ze verschillen.

Eén van de opdrachten is om in groepjes plaats te nemen en je diepste gevoelens te vertellen, waarop de andere je omhelst en samen met je huilt. Daarop volgt de zwaarste opdracht waarop de jongeren over de streep moeten stappen wanneer een stelling bij hen van toepassing is. De andere kant toont hen dan respect door het 'I love you'-symbool te maken met hun hand in de lucht.

De boodschap hier achter vind ik enorm mooi en belangrijk. Niemand verdient het om gepest te worden, niemand verdient het om geen jeugd te mogen hebben, niemand verdient het om een dierbare te verliezen, ..

Vorig jaar schreef ik waarom dit programma mij zo aangreep. Om diezelfde reden grijpt het mij nog steeds even hard aan. Voor wie het nog niet las, je kan het hier terugvinden.

6 opmerkingen

  1. Deze aflevering heb ik nog nie gezien. Moet ik dringend eens kijken. Die aflevering van vorig jaar vond ik ook zo aangrijpend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dit ook echt een prachtig programma. Zo oprecht en integer en je merkt echt dat het iets met de deelnemers doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het grijpt mij enorm aan en ik moet echt mezelf bedwingen om niet te huilen

      Verwijderen
  3. Het zegt me helemaal niets, maar het klinkt ontzettend mooi, krachtig en inspirerend! Ik ga meteen naar je vorige blog kijken.

    BeantwoordenVerwijderen