ღFotografie mijn levenღ #34 | Photography Block

ⒸEvelyneVergote

Als blogger zijnde kennen we allemaal een Writer's Block. Dat komt wanneer je een tijd totaal geen inspiratie en zin hebt in schrijven. Ook in fotografie bestaat deze term en heet dat een Photography Block. Wanneer je je camera vastneemt en gewoon foto's schiet zonder gevoel, dan kan je spreken van een Photography Block. Zoals ik die momenteel heb.

Ik geef je enkele tips die misschien kunnen helpen.

Trek er op uit met je camera
Plan een uitstap met vrienden of familie en neem je camera mee. Of ga alleen op stap naar een bos of park in de buurt. Gegarandeerd zal je je camera nemen om foto's te maken.

Wees voor eens minder kritisch
Wie fotografeert met passie is kritisch op zichzelf. Het gaat al lang niet meer over de horizon die schuin is of het kleur die niet correct is, maar om de kleinere dingen zoals compositie enz. Tegenwoordig is een foto snel te bewerken, maar dit kan ook in overmaat en dat maakt de fotograaf net zo kritisch op zichzelf.

Blader door je eigen fotoarchief
Wanneer je er toch niet op uit kunt met de camera, kan je ook inspiratie opdoen door in je eigen archief te bladeren. Zowiezo kom je er foto's tegen die je was vergeten dat je die nam en krijg je de zin om de foto te bewerken. Of misschien maak je plannen om terug naar die plek te gaan en ga je opnieuw met je camera aan de slag.

Geef jezelf een doel
Plan een uitstap of ga op zoek naar leuke plaatsen om te fotograferen. Kijk of er een fotografie-wedstrijd loopt en doe mee. Zo'n wedstrijden zijn steeds met een thema die je misschien een boost kunnen geven aan de slag te gaan om een foto te maken ofwel in je eigen fotoarchief te duiken. In de buurt heb je hoogstwaarschijnlijk fotografietentoonstellingen waar je inspiratie kan halen.



2 opmerkingen

  1. Een photography block heb ik nie snel, maar mijn foto's zien er wel nie altijd uit zoals ik hoopte dat ze eruit zouden zien. Haha. Mijn tip tegen photography block op vlak van bloggen zou zijn om artikels goed op voorhand te plannen. Als ik bijvoorbeeld weet dat ik volgende week een blogpost over mijn katten ga schrijven, dan begin ik nu al na te denken over welk soort foto ik van de katten ga maken en heb ik ook nog even tijd om die foto effectief te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het meer over Fotograferen in het algemeen. Momenteel heb ik het echt moeilijk om mijn camera mee te nemen en te fotograferen. Heel lastig eigenlijk. Ik fotografeer ook minder met gevoel. Ik hoop dat ik de microbe snel terug te pakken krijg..

      Verwijderen