Mijn Coca Cola-verslaving


ⒸEvelyneVergote

Iedereen kent wellicht de wereldberoemde suiker- en koolzuurhoudende frisdrank Coca Cola. Een frisdrank die niemand onberoerd liet en iedereen al eens gedronken heeft. Toch zijn er mensen die het niet lusten. Maar ik wel. Sterker nog, ik drink het alsof het water is. Oeps! Ik heb dus een Coca Cola-verslaving.

Als kind had mijn moeder nooit frisdrank in huis. Ik mocht alleen melk, fruitsap of water drinken. Tot op een dag, dat ik als 5-jarige een grote griep kreeg. Ik hield niets binnen, zelfs geen water. Ten einde raad belde ze de dokter op, die mij kwam onderzoeken. 'Probeer het eens met Cola zonder de koolzuur' zei hij. Daar mijn moeder niets van dat in huis had, sprong ze in haar auto naar het winkeltje iets verderop. Daar haalde ze 1 fles Coca Cola, deed ze een klein beetje in een glas en liet er een suikerklontje in vallen. De frisdrank schoot omhoog, maar zakte onmiddellijk. Ik dronk het glas leeg en hield gelukkig alles binnen. Door de koolzuur er uit te houden aanvaard de maag dit beter en komt die terug op normale gang. Beetje bij beetje werd ik beter en zo werd Coca Cola mijn redding.

Sindsdien hebben we àltijd Coca Cola in huis. Van de gewone gekende Coca Cola tot de Zero-versie en ook mijn lieveling met Cherry-smaak. Als kind mocht ik enkel Coca Cola drinken wanneer ik ziek was of op feestjes. Maar bij het ouder worden dronk ik het vaker. Ik geef het niet graag toe, maar zo is mijn verslaving lichtjes begonnen.

Toen ik afstudeerde ging ik vaak uit en vloeide de cola rijkelijk mijn lichaam binnen. Ook thuis hield ik mezelf niet tegen om een cola-blik uit de kast te nemen. Vooral als ik mezelf slecht voelde greep ik sneller naar de befaamde frisdrank om mij beter te voelen. Ik wist toen ook wel dat dat geen oplossing was, maar ik begon gewoon naar die drank te verlangen. Net zoals een alcoholverslaafde sneller durft te grijpen naar zijn/haar fles whisky, greep ik naar een blik Coca Cola.

Op een bepaald moment wist ik dat ik een verslaving aan het kweken was en probeerde ik er ook vanaf te raken. Alleen.. dat hielp niet op moeilijke momenten. Ik wou de Coca Cola niet helemaal uit mijn leven bannen, maar gewoon wat minderen. Verschillende pogingen heb ik ondernomen om meer water te drinken en de cola in de kast te laten staan. Het zal een levenslange strijd worden volgens mij. Zolang ik er zelf wat op let, zal het hopelijk wel goed komen.


9 opmerkingen

  1. Hoewel ik zelf wel behoorlijk verslavingsgevoelig ben, ben ik nooit zo heel gevoelig geweest voor cola. Ik vind het best lekker, hoor. Vooral bij heel warm weer, kan een ijskoude cola met een citroentje heel goed smaken.
    Misschien kun je hulp vragen bij de huisarts om van deze verslaving af te komen. Dat kan immers ook als het om allerlei andere verslavingen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je hierover schrijft, Evelyne! Ik heb zelf eens een maand geleefd zonder frisdrank, misschien kan je dat eens als challenge doen? Of een maand zonder Coca-Cola misschien, dan kan je alsnog andere dingen proeven ;) Maar je doet natuurlijk waar je zelf zin in hebt! Ik merk wel dat het bij mij heeft geholpen; ik drink nu enkel nog frisdrank bij gelegenheden, maar koop het zelf haast nooit meer. Maar ik snap je wel hoor, het kan soms eeecht enorm smaken. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Is zoals met afkicken van drugs, dat lukt ook niet zo ineens. Je zou dat eigenlijk moeten kunnen afbouwen, maar ja.. dan heb 'k bv de tijd van de maand en is 't weer naar de knoppen :p

      Verwijderen
  3. Ik ben sowieso geen grote frisdrankdrinker, maar nu met mijn darmproblemen drink ik helemaal geen frisdrank meer, ook geen cola dus. Maar ik herinner me wel dat het me vroeger wanneer ik het dan uitzonderlijk eens dronk wel kon smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wie darmproblemen heeft is frisdrank niet bevorderlijk. Mij smaakt het zo hard soms dat ik niet eens besef dat ik nog één uit de kast haal *oeps*

      Verwijderen
  4. Ik drink echt nooit frisdrank en al helemaal geen cola. Echt heeeeeel erg af en toe. Ik ben echt van de thee en water.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk best grappig. Want heel veel frisdrank drinken, is natuurlijk super ongezond. Dat vergeten mensen vaak. En als je dus echt verslaafd bent aan coco cola, wordt dat niet zo snel zo serieus gezien. Goed dat je bezig bent om het te verminderen.

    Zelf houd ik niet van cola. Maar als ik het drink, dan Coca Cola. Want Pepsi vind ik helemaal niet lekker. Ik lust wel Fanta (en dus ook geen Sisi, maar daar schreef ik eens een blogje over). Maar alsnog drink ik dat niet veel.

    Eigenlijk drink ik alleen af en toe cola als ik aan het backpacken ben in Azië. Het doodt bacteriën en heeft zo een klein aandeel in het voorkomen van veel nare dingen. Vooral als je last hebt van diarree, werkt cola goed. Maar ik drink het dan dus niet omdat ik het lekker vind.

    BeantwoordenVerwijderen