Internationale Dag van de Fotografie

Ⓒpicjumbo.com By Viktor Hanacek

Vandaag, 19 Augustus, is het Internationale Dag van de Fotografie. Laat fotografie nu net mijn passie zijn. Alhoewel het de laatste maanden wat op de achtergrond is geraakt, door mijn huidige fulltime-job, geniet ik er nog steeds van om te gaan fotograferen.

Wat fotografeer ik het liefst?
Ik hou van allerlei soorten fotografie, zolang ik het maar op mijn eigen manier mag doen. Mensen die voortdurend op mijn vingers staan te kijken terwijl ik fotografeer kan ik niet rond mij hebben. Zo kan mijn vader al eens zeggen 'waarom fotografeer je dat ding nu niet?' terwijl ik dat ding helemaal niet aantrekkelijk vind op de plaats waar ik mij op dat moment bevind. Als ik gedwongen moet fotograferen ga ik op een bepaald moment dichtslaan. Zo heb ik enorm veel stress als iemand mij vraagt om zijn/haar feest, huwelijk of iets dergelijks te fotograferen. Dat laat ik liever over aan vakmensen die wel stressbestendig zijn op dat gebied.


Wat ik dan wel graag doe is er gewoon op uit trekken. Maakt mij niet uit naar waar, als ik op die plaats maar voldoende vrijheid krijg. Dan combineer ik graag verschillende stijlen fotografie. Ik kan dan bijvoorbeeld het volledige landschap vastleggen of een bloem in close-up nemen. Ook reflecties komen vaak voor in de reeksen die ik maak. Ik ga vooral op zoek naar speciale composities.

ⒸEvelyneVergote

Ook in de stad kan ik mijn hartje ophalen met mijn camera. Daar kies ik meer voor close-upfotografie. Ik ga ook bewust geen mensen gaan fotograferen of het moet zijn dat ze op straat staan te animeren. Ik ben geen persoon die op iemand afstapt en vraagt 'mag ik een foto van U?'. Ik ga liever achter het hoekje schuilen om die ene foto te kunnen nemen.

ⒸEvelyneVergote

Sinds enkele jaren doe ik aan concertfotografie, mede dankzij de vzw waar ik lid van ben. Ik schrok er van dat dit niet simpel is. Door raad te vragen aan de leerkracht en mede-fotografen kwam ik steeds een stapje dichter tot de perfecte foto. Ook hier durf ik weer allerlei stijlen combineren, maar de mooiste zijn de close-ups van de artiest en zijn instrument. Niet altijd even makkelijk, want je hebt er niet altijd de geschikte plaats voor. Als lid van de vzw heb ik het voordeel om achter de coulissen te mogen komen, wat speciale kiekjes kan opleveren.

ⒸEvelyneVergote


Geen opmerkingen