Mijn leven zoals het is #29 | Nieuwe werkweek


Ⓒpicjumbo.com By Viktor Hanacek


Mijn vrij weekend is weer voorbij. Wanneer je dit leest ben ik al aan mijn nieuwe werkweek begonnen.

Zwoegend in het kleine keukentje, het ontbijt van de bewoners klaar aan het stomen. Het is niet simpel, dat zeg ik je al op voorhand. De ene heeft al meer geduld dan de andere, waardoor het ontbijt soms uitmond in een hels kabaal in plaats van een rustig begin van de dag. Zodra ik iedereen op zijn wenken heb bedient begint het opruimen. Borden op elkaar, tassen en bekers ergens bovenop, bestek er nog eens bij en zonder breuken ergens op een kar droppen om die dan naar het keukentje te rijden. Alles in de afwasmachine, tablet en zout er in, deur dicht, knopje indrukken en daar gaat de eerste wasbeurt van de dag.

Ik kan dan beginnen aan het opruimen van het kleine keukentje. Even snel een borstel en blik halen, neem nog de swiffer mee die ik op ouderwetse manier in water moet dompelen (ja, echt!) en ik kan beginnen. Snel nog even de kasten checken en ik kan om mijn boodschappen naar de grote keuken beneden. Daar staat de soep mij al op te wachten en spring ik snel even in de grote koelkast binnen om mijn benodigdheden. Terug op dienst gekomen mag ik de bewoners begeleiden naar de tafel om hen dan de hete soep op te dienen. De ene gewone, de ander gezeefd of zoutloos, in een soepkom of beker, met lepel of zonder.. Tussenin hoor je ze nog roepen 'ik moet naar 't toilet' waarop jij op zoek moet naar een verzorgend personeelslid. Dan loop ik nog even rond met een kar vol water om die op de kamer te bedelen.

Ondertussen is de vaatwas klaar en kunnen de soepkommen er in. Tijd dan om de tafel te dekken voor het middagmaal. 'Wat eten we vandaag?' is dan een welbekend zinnetje dat uit hun monden komt. Wat normaal is als je niet kan lezen wat op het scherm komt. Na de tafeldekking kan ik om de warmtekar naar de grote keuken. Onderaan ligt het dessert te smachten. Terug boven aangekomen kan de maaltijdbedeling terug beginnen. 'Wat wenst U? Gekookte aardappelen of puree? Gesneden vlees of gemixt? Appelmoes of bloemkool? Water of bier?' Vragende ogen kijken je meestal aan, terwijl sommige al onmiddellijk weten wat ze willen. Wanneer iedereen bedient is, deel ik het dessert uit en help ik mensen eten. Na het middagmaal kan ik weer beginnen aan de opruiming. Eindelijk middagpauze!

Na een halfuurtje word ik weer op de dienst verwacht, deze keer kan ik mijn eigen tempo aanmeten. Kamer in en uit om eens met de swiffer rond te gaan, badkamer checken en klaar. Dat een hele gang lang. Nog even snel de bureau er bij nemen of een andere extra ruimte, opruimen en klaar. Kar op zijn plaats, vuilniszak en vuile was mee, vuilzak in container en nog snel de wasmachine ledigen. Nu richting kleedkamer en dan huiswaarts. Ik plof in de zetel, laptop op de schoot en kijk terwijl tv. Al snel word het bedtijd.. Waarna er weer een nieuwe werkdag volgt.

2 opmerkingen

  1. Leuk om te lezen hoe een dag er zo uitziet bij u op het werk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Was helemaal m'n bedoeling niet, maar opeens kwam 't er allemaal uit gisteravond. 'k Denk dat 't eerder m'n frustratie was die 'k van mij afschreef ;)

      Verwijderen