Vandaag: Donderdag

ⒸPixabay.com By nile


Op donderdag werk ‘k een volledige dag. Mijn wekker (oftewel mama) roept al om 6u30. Ik maak me klaar in de badkamer, maar heb tijd om een snelle douche te nemen. Ik ontbijt snel & zorg dat ‘k om 7u30 ten laatste kan vertrekken. ’t Is immers spitsuur op de baan, dus duurt ’t wat langer om op m’n werk te raken. Toch ben ‘k weer te vroeg, maar ik geef er niet om. ’t Geeft mij tijd om rustig iedereen goeiemorgen te wensen op m’n weg naar het bureau van de hoofdverpleging. Daar lees ‘k de overdrachtboek om te weten of er iets speciaal is waar ik op moet letten.

Ik vertrek dan naar het 2de verdiep, de gesloten afdeling (dementie). Daar wachten al enkele bewoners op hun ontbijt, maar dat hoef ‘k nog niet onmiddellijk te geven. De boterhammen staan al gesmeerd per bewoner op een kar. Ik hoef het plastic folie er maar af te nemen & voor de bewoner te plaatsen. Dit was uiteraard het werk van de nachtdienst *applaus*. Ondertussen laat ‘k de koffie doorlopen & haal ‘k de nodige tassen/drinkbekers uit de kast. De bewoners die al in het zaaltje zitten doe ‘k al een stoffen servet aan. Eén voor één brengen m’n collega’s de versgewassen bewoners naar ’t zaaltje. Althans op de gesloten afdeling. De bewoners die niet op de gesloten afdeling verblijven krijgen hun ontbijt op de kamer. Anyway, ik voorzie de gesloten afdeling van hun ontbijt & help sommige met eten ingeven. Ondertussen is er een vrijwilliger toegekomen die mij helpt. Hij is gehandicapt & zit in een elektrische rolstoel. Aan z’n mond scheelt niets, want daar komt geregeld een grapje uit ;) Na ’t ontbijt doe ‘k de afwas & droogt hij af. Rond een uur of halfelf bel ‘k de keuken op dat ze de soep mogen brengen. Ondertussen haal ‘k de nodige tassen/drinkbekers terug uit de kast & ook nog een extra potje. Daar doe ‘k dan een hoeveelheid in om dan te laten afkoelen voor ’s avonds. Om de rest van de soep te laten afkoelen giet ‘k een hoeveelheid in een maatbeker met wat water of melk. Ik begin met de bewoners die zelf hun soep kunnen uitdrinken & dan vul ‘k de rest. Eén voor één helpen we ze soep drinken & rond een uur of 11u30 zijn we hier meestal mee klaar. Ik was terug alles af & tegen die tijd komt m’n collega Verzorging mij aflossen. Ik kleed mij snel om & vertrek naar huis. Daar staat m’n middagmaal al te wachten & doet mijn mama de afwas. Ik plof mij nog even neer met m’n laptop op m’n schoot & vertrek om 14u20 terug naar m’n werk. Daar aangekomen kleed ‘k me weer om, ga ‘k rechtstreeks naar de bureau van de hoofdverpleging & lees ‘k voor de 2de maal die dag de overdrachtboek. Ik weet immers niet wat er die morgen buiten de gesloten afdeling is gebeurt. ’s Middags ziet m’n shift er ook helemaal anders uit dan ’s morgens, maar haast ’t zelfde als elke dag :) Ik begin met pampers te tellen. Dat doe ‘k wekelijks op donderdag. Andere dagen vul ‘k op de gesloten afdeling het keukentje aan, het water op de kamers of de servetten op de afdelingen. Na deze taken begin ‘k rond 15u40 aan het avondmaal. Dat tijdstip varieert van dag tot dag. Maar ik probeer steeds op tijd te beginnen. Hierbij heb ‘k de hulp van een vrijwilligster. Zij is mentaal gehandicapt, maar werken met de handen lukt nog prima. Na een jaar is ze ’t al goed gewend bij ons & helpt ze graag met mij. ’t Gebeurt dat zij al de tafels begint te zetten, terwijl ik de koffie laat doorlopen. De keukenhulp helpt mij om de karren klaar te zetten, want dat is wel wat rekenwerk soms. Gelukkig weet hij al hoe ‘k organiseer, want enkele maanden geleden deed ‘k dat allemaal zelf. Ik ben blij met z’n hulp, want soms is ’t echt rushen tegen de tijd. Op de karren verdelen we de borden met brood (per tafel, per bewoner/klaargemaakt door de keukenhulp) & de bakjes om op kamer te verdelen voor wie ziek is. Op de 3de kar komt een karton yoghurt, 2 potten confituur (diabeet & geen diabeet), smeerkaas & de toespijs van de dag. Als dat op z’n plaats staat vul ik de koffie in thermossen. Ondertussen is m’n vrijwilligster al bezig met melkkannetjes aan ’t vullen & de boter op tafel te zetten. Ik kook nog water voor de thee, steek de pap in de microgolfoven & zet de bewoners op hun plaats aan tafel. Tegen die tijd is m’n collega Verpleging er met de medicijnen. Tegen 16u45 kan ik dan beginnen met de achterkant, nl het zaaltje zoals wij ’t noemen. Daar zitten de mensen die de handeling niet meer hebben om zelf hun boterhammen te smeren. Die zijn al gesmeerd door de keukenhulp, dus heb ‘k ze maar uit te delen. Ondertussen komen de collega’s toe & helpen ze mee. Zo vormen wij een team in de avond & kunnen we er samen voor zorgen dat alle mensen op tijd hun eten krijgen, hun avondtoilet krijgen & in bed liggen. Ondertussen word er ook nog opgeruimd & is ’t weer tijd om naar huis te gaan.
Daar plof ‘k uiteraard in de zetel & eet m’n boterhammen voor tv op. In de pauze van m’n favoriete Vlaamse soap schop ‘k m’n schoenen uit, doe ‘k m’n pantoffels aan, haal ‘k m’n yoghurt, m’n laptop & installeer ‘k mij voor een rustig avondje tv & laptop. Om 11u ga ‘k slapen & genieten van m’n welverdiende nachtrust.

2 opmerkingen

  1. Een drukke donderdag voor u! Leuk om te lezen hoe het er zo allemaal aan toegaat op uw werk. Ik ben al benieuwd om volgende week te lezen wa ge op vrijdag uitsteekt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de donderdag is druk. Ben altijd blij als 't avond is ;)

      Verwijderen